Sunday, 12 April 2009

Good Luck Bi

Bulan ni adalah minggu exam hubby. Kesian hubby, tak dapat nak study, masanya dihabiskan dengan melayan Farish. Hubby taknak menyusahkan aku yang tengah pregnant, so dia banyak ambik alih tugas aku melayan Farish sehingga terabai masa study dia..

Ni jadual exam PJJ hubby

10/4/09 - JKE101- Pengantar ekonomi

12/04/09- JKA101- Pengantar sosiologi & antropologi

15/04/09 - JKJ104-  Kaedah Penyelidikan

16/04/09- JKA216 - Teori paradigma

17/04/09- JKA213- Ketidaksamaan sosial

18/04/09- JUU101- Teknik berfikir

22/04/09- JUE100- English

Aku nak tolong pun aku dulu bukan study human science.. Aku tolong baca pun, aku yang pening. Kesian hubby, dulu aku janji aku nak support dia study, tapi sekarang ni susah sikit, asyik dengan anak jer. Tapi aku harap Hubby tabah dan tenang menjawab soalan.. Takpa, bi tak dapat markah best pun takpa, Hana tetap bangga dengan bi sebab bi ada semangat nak sambung belajar...

My little one @ 12weeks

Hmm.. tadi pergi follow up antenatal checkup. asalnya appointment aku 14hb ni, tapi tadi Kak Jah call aku boleh tak turun hari ni untuk check up sebab kak Muri tak jadi naik OT. Aku check patient queue, patient aku tak datang lagi, aku pun bergegas turun ke O&G.. dah la tak bawa buku merah, register, terus masuk bilik Kak Muri.

So hari ni scan lagi, dah nampak bentuk baby, dan paling best nampak heart beat dia clear sangat. Placenta pun duduk di kedudukan yang sempurna. Perfect, Alhamdulillah. fetus growth pun okay, dah mencapai 12weeks3days old. 

Tapi berat aku tak naik pun, last month timbang 76.9kg, tadi 76.5kg... Aku rasa sebab aku selalu skip dinner. Lagipun berat aku yang lama tu tgh overweight. Tapi tengok baby sihat, Alhamdulillah.

alhamdulillah, dah melepasi 1st trimester ni, aku tidak mengalami sebarang alahan.. Itulah staff aku takde sapa yang menghidu.. tapi terbongkar juga bila ada schoolmate aku meng wish aku "Tahniah!" terus terbongkar rahsia aku...

Lagipun nak tutup pun tak boleh sebab perut makin membuncit... 

(aku nak upload gambar scan, tapi malas la pulak, nantilah aku rajin aku upload gambar scan)

How to stimulate your child's eye contact

*Eye contact is the earliest means of communication. Eye contact is used to request, greet or to get attention.

To establish eye contact, sit face to face with your child. Try to place your child at your eye level.

e.g: sit your child on your lap

      sit your child on the chair or table

*Draw your child's attention by holding object near to your face. Give the verbal cue (e.g: call his/her name)

* Tap your child's nose and then your nose. After the child look at yo, rewards him by saying "good/pandai"

* Put your child's hand on your face to gain attention before giving him/her a direction to follow.

* As your child increases eye contact, give him a verbal cue "look" and wait for the respond.

* Play funny face game. You can use funny mask, cover and uncover your face.

* Play peek-a-boo (umm cak) game with your child...

Wednesday, 8 April 2009

Vocal misuse, vocal abuse

Kenapa aku buka entry ni??? Sebab ramai tak tahu yang kita hari-hari selalu salah gunakan suara kita... Akibat penyalahgunaan suara ni,, voice disorders akan berlaku (refer entry sebelum ni)..

VocalAbuse

Vocal abuse is any behavior or occurrence that strains or injures the vocal folds (or vocal cords)

Antara 'vocal abuse' yang kita selalu buat dan tak sedar adalah

  1. Yelling, screaming, cheering
  2. Strained vocalizations
  3. Excessive talking
  4. Excessive throat clearing
  5. Speaking under abusive environmental conditions
  6. Speaking while the vocal folds are in weakened conditions
  7. whispering

Vocal Misuse

Vocal misuse is improper voice usage such as speaking too loudly or at an abnormally high or low pitch. 

Antara ciri2 vocal misuse

  1. Elevated loudness
  2. Elevated pitch level
  3. Singing with inappropriate vocal technique

Adakah anda tergolong dalam kalangan mereka yang menyalahgunakan atau mendera suara?? Check this out!!!

  • Teachers
  • Singers
  • cheerleaders
  • Coaches
  • Actors
  • Militaries
  • Deejays
  • Nurses
  • Doctors
  • Housewives
  • Retired persons
  • Unemployed persons

Maknanya sesiap pun berisiko untuk mendapat masalah suara...

Voice care

  1. Drink a lot but not alcohol
  2. Avoid excessive throat clearing
  3. Talking when necessary
  4. Singing with appropriate technique
  5. Take enough rest
  6. Reduce caffeine intake
  7. Stop smoking 
  8. Don’t Stress, Be Happy 


Voice Disorders

How is voice produced?

Voice is produced by vibration of the vocal folds. The vocal folds are two bands of smooth muscle tissue that lie opposite each other. They are located in the larynx or voice box. The larynx is positioned between the base of the tongue and the top of the trachea (windpipe), the passageway to the lungs.

When at rest, the vocal folds are open to allow an individual to breathe. To produce voice, the brain precisely coordinates a series of events. First, the folds come together in a firm but relaxed way. Once the folds are closed, air from the lungs passes through them, causing vibration and thus making sound. The sound from this vibration then travels through the throat, nose, and mouth (resonating cavities). The size and shape of these cavities, along with the size and shape of the vocal folds, help to determine voice quality.

Variety within an individual voice is the result of lengthening or shortening, tensing or relaxing the vocal folds. Moving the cartilages, or soft, flexible bone-like tissues to which the folds are attached, makes these adjustments possible. For example, shortening and relaxing the vocal folds makes a deep voice; lengthening and tensing them produces a high-pitched voice.

What is Voice Disorders??

 group of problems involving abnormal pitch, loudness, or quality of the sound produced by the larynx (voice box).

Common Voice Disorders

  1. Vocal nodules, commonly referred to as nodes, are callous formations on the vocal folds.
  2. Vocal fold paralysis, is a weakness or immobility of the vocal folds, commonly referred to as the vocal "cords."
  3.  Reflux laryngitis, an inflammation of the larynx caused by gastric acid irritation, frequently results in decreased vocal performance. 
  4. Vocal fold bowing, a disorder commonly seen in older adults, can result in vocal weakness.
  5. Vocal fold polyps are enlarged areas of the vocal folds.
  6. Psychogenic-based voice disorders such as conversion dysphonia/aphonia are voice problems related to emotional disorders.
  7. Reinke's edema is an accumulation of fluid in the vocal folds.
  8. Vocal fold cyst is a fluid-filled sac in the vocal folds.
  9. Vocal fold granuloma is an area of thickened, irregular tissue on the vocal fold caused by irritation.
  10. Laryngeal papilloma are growths on the larynx caused by a viral infection.
  11. Spasmodic dysphonia is a condition resulting in irregular voice breaks and interruptions of phonation.
  12. Muscle tension dysphonia is a voice disorder resulting from excessive or unequal tension while speaking or singing.


Normal Vocal cords  





Vocal cords nodules



 

Vocal cords polyps


 






Vocal cords cyst

Monday, 6 April 2009

Aduih!

sajer jer letak tajuk entry macam tu, sebabnya, itulah perasaan aku sekarang... Aku taktau sejak 2 menjak ni, aku jadi penat gila lepas balik kerja... Dah berapa malam miss dinner, kadang tu sampai ter miss maghrib. Teruknyer aku ni... Adakah disebabkan oleh pregnancy?? tapi aku rasa tidak.. the whole day, aku energetic, tapi bila balik rumah, tiba2 jer mood jadi lain..

Yang Farish pon, sejak 2 menjak ni, merap ia menjadi2. Kadang tu memang menguji kesabaran.. Nak berkepit 24 jam. Tak boleh letak langsung, meraung tahap gaban. Time hubby ada, okay sikit, tapi bila time hubby kena on call, memang melampau2 merap dia,, sampai aku tak boleh nak bergerak langsung... After maghrib aku memang terus tidokan dia... sebelum tu aku dah kenyangkan dia dengan bubur ker, nasi ker, apa2la yang aku rasa mengnyangkan dia.. (off course dia kenyang, sekarang ni dia boleh habiskan bubur semangkuk dewasa), minum air kadang sampai 1 cawan... bila tido tetap nak nyonyot.. Kalau dulu after 5-10 min, dia boleh lepaskan B. Sekarang ni, kalau aku cabut even after 1 hour, mesti dia melalak.. So terpaksa bagi dia melekat kadang tu dari maghrib sampai subuh.. dan dah berapa mlam aku pon tak sempat tukar baju, tak mandi, terus tido sampai subuh.

Tapi yang herannya, bila hubby yang tidokan, cepat pulak dia tido.. pastu lena pulak tu...

Sekarang ni weekend, kaka aku selalu datang amik Farish... Legalah sikit aku, sebab bolehlah aku buat kerja. tapi bila duduk rumah orang, baiklah pulak... Aku rasa Farish ni nak persekitaran yang ramai orang.. dan ada orang boleh entertain dia 24jam. 

Dan aku rasa sebab aku tengah pregnant sama.. aku selalu dengar, budak2 ni kalau kita tengah pregnant, lagi mengada2 perangai dia. Mungkin Farish tergolong dalam golongan macam tu..

Last weekend, balik rumah MIL,, sekali dia ternampak aku BF kan Farish, terus kena soundlah. Katanya, tak baik bagi hisap susu kalau kita mengandung, nanti jadi b*d*h anak kita tu... nak kata apa, aku iyakan jerlah.. cakap MIL bukan boleh nak bantah.. Pastu aku pulak yang kena sound ngan hubby "kenapa BF depan mak, kan dah kena".. sbab hubby dah cakap kat MIL yang Farish dah stop BF...

Aduhai!

Wednesday, 1 April 2009

Bila nak masuk setahun.....

Lagi beberapa hari anak aku Farish nak masuk umur setahun... Semakin hampir umur setahun macam-macam benda baru yang berlaku.. Ada yang happy ada yang kureng..

Bermula dengan Farish demam, kemudian mulut pecah2 dan kini campak... Memang merisaukan aku, aku bukan risau sakit dia tu, tapi sebab dia hilang selera makan. Bayangkan selalunya bekal yang aku hantar tiap2 hari kat rumah Kak Ani mesti licin, sekarang ni, lunch memang tak sentuh.. Balik rumah jer nak melekap jer ngan nenen... Dahler milk supply aku tak semewah dulu, dan Farish macam tak suka bila kami try bagi FM (aku dapat anmum essential sample),, tapi bila bagi air kosong,laju plak dia minum.. Memang jaga kesihatan anakku ini.

Semalam, farish ada follow up ngan paeds.. lagi sekali aku dikejutkan bahawa Farish mempunyai Thalassemia trait.. Aku baca report blood test dia, memang diagnose low Hb dan moderate anemia.. Luckily, Farish cuma pembawa, makanya perlu follow up untuk 2,3 monthly nak tengok progress. Disebabkan itu, aku ngan hubby kena buat blood screening untuk trace who is a carrier.. Tapi naluri aku merasakan yang mungkin aku... sebabnya Hb aku pon low juga... Nampaknya, aku kenalah screen bakal menantu aku nanti ni..

Setelah melalui hari2 yang payah, hari ini ada berita yang menggembirakan aku tentang Farish. Pertama, farish dah tumbuh gigi, satu kat bahagian bawah, satu kat atas.. Patutlah dia meragam.. Dan hari ni selera makannya kembali.. Bekal hari ni habis licin, dan balik tadi habis semangkuk puri labu dia bedal.. Paling happy tentulah aku.. Mananya aku tak risau, timbang semalam berat farish maintain 8.7kg.

Farish pon makin banyak jargon speech dia,,cuma aku masih confused, mana satu 1st word dia.. Dulu aku dengar dia sebut 'mak', pastu baru2 ni aku dengar dia sebut 'adeh!' tiap kali dia nangis,, dan kadang2 dia sebut 'abi',, cuma semua tu belom konsisten.. Aku tak kisah word lain, yang aku tunggu, hanyalah word "IBU".