Friday 20 March 2009

Kembar si Solo

Aziyati baru jer selamat melahirkan baby kembarnya hari jumaat 13/03/2009. Alhamdulillah normal delivery dengan birth weight baby 2.5kg dan 2.9kg (besar tu). Si Ati ni kecik jer orangnya. Kagum sungguh aku.

Time aku pergi melawat tu, diorang dok tengah cari nama, last2 dapatlah nama Izzati Hanan dan Izzati Hanin (cam nama aku pon ada).

 Sebelah kiri : Izzati Hanin, kanan: Izzati Hanan

Aku sebenarnya mengidamkan anak kembar untuk trip yang ni. Tapi tak taulah. Bila yer kita boleh detect yang baby kita ni kembar???

Kalau ikut keturunan sebelah aku, memang tak wujud kembar (taktaulah kalau yang bau-bau bacang), tapi ikut sebelah hubby, ada ramai gak. Selain adik ipar aku, Chah & Mah, anak sepupu hubby pun ada 2 pasang kembar... Ada chance tak aku ni nak preggy kembar???

Tapi kembar ni banyak risiko, antaranya, prematurity, hypoxic... Ada mother patient aku yang ngandung kembar berat naik lebih 30kg, dan berat baby 3.3kg & 3.5kg (lagilah besar), yang tu confirm kena caesar. Ramai gak yang aku dengar, sorang kembar mati dlaam kandungan dan ibu terpaksa teruskan kandungan sehingga alive fetus yang satu lagi selamat. 

Anak kembar ker, single ker, suami tu rezeki dari Allah kan? Kena bersyukur dengan apa yang diberikan.

No comments:

Post a Comment